برخی از انواع متداول لاین های تو

پلی پروپیلن Polypropylene

طناب های پلی پروپیلین ) همچنین با نام های پلی پرو یا بطور ساده پلی ( از همان جنس طناب های اسکی روی اب هستند که معمولا از مواد سبک ساخته شده اند و بخاطر وزن کم و ظاهر پالستیکی شان شناخته شده هستند. گرچه مدل سه رشته در یک گره در دسترس تر است اما مدل بافته شده توخالی آن بخاطر اتصال راحت برای کار تو مناسب است . این مدل طناب بطور معمول در قطرهای 6/4 و 4/8 میلیمتر وجود دارد . طناب 6.4 پلی در برابر فشار های معمول تو بخوبی دوام می آورد و بطور قابل ملاحظه ای گسست کمتری را تجربه میکند. درگ افزایش یافته از قطر بیشتر تا حدودی ارتفاع "تو" را محدود میکند اما به اعتقاد ما یک مبادله ارزشمند است. طناب بافته شده توخالی ممکن است نسبتا زودتر صاف شود و شکل گرد خود را از دست بدهد. این مورد میتواند یک مشکل برای قرقره و مجراهای تنگ وینچ ایجاد میکند و از این رو مناسب سیستم هایی است که کمتر وابسته به عملیات جمع آوری لاین میباشند . طناب های پلی پروپیلن به علت شناور ماندن گزینه مناسبی برای تویینگ با قایق است. این جنس طناب یک لاین کم هزینه است. چیزی حدود 25 الی 23 دلار در هر333متر قیمت دارد . کششی متعادل دارد و در رنگ های مختلف در دسترس است. این نوع لاین بالاترین سطح کارایی و استاندارد را برای تویینگ هوایی دارد . مقامتآن در برابر اشعه UV قابل قبول است اما اگر از طناب رنگ مشکی استفاده شود مقاومت آن بهتر است. تنها مشکل لاین مشکی یافتن آن هنگام رها شدن در طبیعت است . مواد شیمیایی تاثیر کمی روی پلی پروپیلین ها دارند اما مقاومت آنها فقط برای اسیدهای اکسید کننده مثل کلر و بعضی حلال ها قابل قبول است.لاین را تمیز و به دور از مواد شیمیای نگه دارید.

 

 

Image

پلی استر

نام کامل آن Polyethyleneterepthalate است. گذشتگان ما در دهه 1970 این ماده را توسط نام برند Dupont شناختند . بدون ترکیب آن با نایلون این لاین ، مناسب تویینگ نیست . پلی استر مقاومت UV خوبی دارد و ارزان است. تقریبا 35 الی 65 دلار در هر 300متر قیمت دارد . البته بستگی به سایز و مقدار و ... دارد. معمولا در انواع گوناگون وجود دارد. هسته ای: مانند طناب صعود یا چتر نجات با یک روکش بیرونی بافته شده و رشته های گشاد در وسط و در سه رشته بافته شده . هیچکدام از اینها اتصال آسانی ندارند. . سایز معمول آنها 4/8 تا 6/4 میلیمتر است. و یک درام بزرگ وینچ برای نگهداری آن لازم است. پلی استر از جنس مقاومی است 13 %محکم تر از پلی پروپیلین است متراکم تر از آب است و اگر ناگهان در آب بیفتد آرام تر زیر آب میرود. اگرچه برای تویینگ با قایق مطلوب نیست این ویژگی آن میتواند امتیاز مثبت در دریاچه های شلوغ باشد زیرا از درگیر شدن لاین توسط پروانه قایق ها جلوگیری می کند. نوارهای گرد همیشه شکل خود را حفظ نمیکنند و پس از مدتی روی درام مترکم می گردند. پلی استر در برابر مواد قلیایی و هیدروکربن ها مانند تولوئن و زایلن آسیب پذیر است.

 

Image
Image

آلترالاین

آلترلاین شبیه پلی استر است طنابی محکم و بادوام با خاصیت ارتجاعی کم است . این مدل طناب باعث ایجاد گره های مزاحم میشود که در پروسه تویینگ کار را سخت می کند . قطر آن معمولا بین 6/4 تا 4/8میلیمتر است است و این طناب نیز مستلزم یک درام بزرگ وینچ است. این مدل طناب شکل گرد خود را حفظ میکند. شناور میماند. اما یک طناب با قطر زیاد در پروسه جمع کردن، درگ زیادی ایجاد میکند و مستلزم این است که قایق هنگام جمع کردن در مسیر لاین حرکت کند. سایر مشخصات این طناب اساسا مانند پلی استر است. ارزان قیمت است و چیزی حدود 40-50 دلار در هر 300 قیمت دارد.

Image

کولار

 کولار همان جنسی است که جلیقه های ضدگلوله از آن ساخته میشوند. کولار ، نام داپونت است از یک خانواده بسیار قوی از جنس پلی آرامید.لاین کولار مقاومتی مانند کابل های استیل با همان قطر دارند. در نتیجه لاین های سایز کوچک میتوانند در ابعاد 3/2 تا 1/6 میلیمتراستفاده شوند و تغییرات قطر درام را هنگامی که لاین دور قرقره پیچیده میشود محدود میکند. و همچنین درگ هوایی را به حداقل میرساند. غلطک های سایز کوچک نیز در این مورد قابل استفاده هستند. کولار با رنگ زرد طالیی شناخته شده است. این جنس آنقدر سفت است که ممکن است با چندبار خم کردن بشکند اما مهمترین مشکل آن خودسایشی است که باعث ریش ریش شدن آن میشود. بعضی لاین ها برای جلوگیری از خودسایشی روکش میشوند حتی بعضی افراد سعی میکنند در هربار جمع کردن لاین آن را با پارافین چرب کنند . در بهترین حالت این یک کار اضافی با کمترین نتیجه است.

ساینده بودن کولار به سرعت دوام طناب یا دیگر موارد کم میکند و ممکن است هنگام پیچ خوردن خیلی سریع پاره شود. پس نیازمند توجه خاص است. کولار توانایی کشسانی خیلی کمی دارد. لاین های بافته شده هم بصورت صاف و هم بصورت توخالی وجود دارد. از آنجایی که کولار در مواقع گره خوردن مقاومت خود را حفظ نمیکند، مدل بافته شده توخالی آن که به راحتی انعطاف پذیر است مطلوب تر میباشد.
کولار به راحتی در مقابل اشعه UV تخریب میشود پس هنگامیکه از آن استفاده نمیکنید در معرض نور خورشید قرار ندهید. این لاین شناور میماند . سایزهای کوچک آن هنگام جمع کردن از داخل آب درگ را کاهش میدهد. کولار قیمت ارزانی ندارد و در سالهای اخیر افزایش قیمت چشمگیری داشته است. شاید یکی از دلایل استفاده گسترده آن در صنعت است . قیمت 100 الی140 دلا در هر 300 متر غیرمعمول نیست. از یک منظر دوستانه تر اگرچه کولار در دسترس است اما دلیلی برای استفاده از آن نداریم . هزینه برای ما یک مسئله است پس آلترالاین یا پلی استر را جایگزین میکنیم.

نایلون

نایلون نسبتا مقاوم با حالت کشسانی زیاد است که میتواند بین گلایدر و وسیله کشش یا وینچ ، یک جریان موجی ایجاد کند. انواعی که دارای یک ساختار هسته ای با یک روکش بیرونی بافته شده و رشته های خطی و شل در وسط دارد (پوشش لاین های پاراشوت) انعطاف پذیر نیست و شکل تابیده آن به خوبی انعطاف پذیرند. مقاومت در برابریوی ضعیف است . افراد کمی از این مورد استفاده میکنند. مگر آنکه بخواهند مقداری خاصیت ارتجاعی به لاین کاملا غیرکشسان اضافه کنند .وصله کردن این جنس دشوار است و افراد کمی از این نوع محصول استفاده می کنند . از نظر قیمت ارزان میباشد.

Image

اسپکترا Spectra

داینما و اسپکترا نام های تجاری منسوب به الیاف پلی اتیلن هستند. حجم مولکولی خیلی بالای آن شبیه کولار است خصوصا در مقاومت و استحکام . لیکن شباهت ها به همین جا ختم میشوند. اسپکترا با رنگ سفید و جنس نرم وسطح مومی شناخته میشود. رنگ ها میتوانند با استفاده از یک عامل پیوند رنگی با جنس اسپکترا ساخته شوند. طبق گفته های سازندگان طناب اسپکترا طول عمر و مقاومت بهتری نسبت به کولار دارد . در بعضی موارد روکش شده اند تا مقاومت در برابر سایش را بهبود ببخشند. این مدل طناب بسیار انعطاف پذیر است. به راحتی قابل اتصال است و در مواقع گره خوردن مقاومتش را حفظ میکند. در بسیاری از موارد مدل های بافته شده توخالی شکل خود را حفظ میکنند اما در بعضی موارد مخصوصا در سایزهای بزرگتر صاف میشوند. مانند تمام طناب های کششی پلیمری در دسترس اسپکترا در برابر اشعه یووی آسیب پذیر است . مواقعی که از آن استفاده نمیکنید دور از تاش نور خورشید نگهداری کنید. اسپکترا در تماس با دیسک های شکسته یا سایر موارد داغ شده مطمئنا آسیب پذیر است. قابلیت شناوری خوبی دارد. در سایزهای کوچکتر درگ کمتری نسبت به پلی لستر و پلی پروپیلین در آب ایجاد میکند . از مواد شیمیایی مانند رنگ برها که باعث ذوب آن میشوند مطلع باشید. در صنعت حتی در بیشتر موارد بجای استفاده از کولار در بسیاری کاربردها از اسپکترا استفاده میشود . به همین علت است که افزایش قیمت آند البته بستگی به سایز ادامه دارد. در هر سیصد متر 623 الی 533 دلار است.

کابل فولادی

کابل فولادی مورد تقاضا نیست و ما صرفا جهت مقایسه آن را معرفی میکنیم . باید خیلی مراقب باشید تا گره و پیچ خوردگی اتفاق نیفتد از طرفی ممکن است راحت بشکند یا وضعیت بغرنجی برای وینچ ایجاد کند. در صورت استفاده باید از دستکش ضخیم استفاده کنید زیرا لایه ها ممکن در جای خود بشکنند و دست شما را به شدت مجروح کنند. کابل استیل رسانای الکتریسیته است و در صورت وجودلاین های برق در اطراف میتواند بینهایت خطرناک باشد. بسیار ضد سایش است و البته مقاوم در برابر اشعه UV اما خیلی هم ارزان نیستند . به هم گره نمیخورد. و برای اتصال باید از روکش فشرده استفاده کرد . با توجه به در دسترس بودن اسپکترا و کولار ما دلیلی برای استفاده از این مورد نمیبینیم .

Image
Image

معرفی سایت ها